Маркетингова діагностика підприємства є ключовим етапом для кожного бізнес-проекта розвитку підприємства і успіху його на ринку. Від того, наскільки глибоким та всебічним буде початкове формулювання проблеми, залежить кінцева результативність та ефективність маркетингових рішень. Розповсюджена ситуація, коли не враховуються суттєві особливості бізнесу, локалізовані в часі і просторі, натомість пропонуються рішення, які були ефективними в інших «подібних» випадках. Ця проблема може бути частково вирішена за рахунок застосування індустріальних методів діагностики. Запропонована діагностика розглядається як окремий технологічний модуль, з допомогою якого формулюються поточні та майбутні задачі маркетингових досліджень, такі як аналіз комплексу «стратегія-мета», стан збуту, структурний аналіз клієнтів, характеристики ринків, аналіз конкурентів, аналіз організаційної структури підприємства. Діагностика підприємства проводиться для ідентифікації вузьких місць, з’ясування потенціалу підприємства на ринку і висунення пропозицій для його подальшого розвитку. Імітаційне моделювання знаходить все більше поширення в маркетингових дослідженнях у зв’язку зі складністю і різноманітністю ринкової системи, та тому що традиційні аналітичні методи не завжди дають бажаний результат. Нами пропонується використання нейронних технологій для обробки маркетингової інформації в межах модуля діагностики підприємства. Особливою відмінністю нейронних мереж від інших алгоритмічних методів, таких, наприклад, як експертні системи, є те, що нейромережі самі адаптують базовий (стартовий) алгоритм обробки інформації на основі потоку вхідної інформації. Саме тому нейромережі знаходять практичне застосування там, де потрібно вирішувати задачі прогнозування, класифікації, керування процесами в режимі реального часу. Вони здатні самостійно вловити закономірності між причинними факторами і наслідками, тому мають перспективу широкого застосування у модулі діагностики підприємства (МДП). МДП економічного і маркетингового стану підприємства визначає напрямки, стратегію досліджень. Методи нейронних мереж особливо ефективні в так званому розвідковому аналізі даних, коли за мету ставиться з’ясування, чи існує залежність між параметрами, які фіксуються в великих масивах інформації, можливо, що неповно, спотворено, навіть із протиріччями. Так буває всюди, де діє людський фактор. З метою тестування нами досліджувалась задача кластеризації з такими вхідними даними а) вік фірми (термін її діяльності на відповідному ринку – числовий параметр); б) річний обіг (сукупний для всієї фірми, в грошах – у.о.); в) рентабельність (відсотки) ; г) чисельність персоналу (сукупний для всієї фірми), д) форма власності (параметр не має природньої впорядкованості); е) потенційні можливості (експертна оцінка – впорядковані вислови). В МДП може бути вбудовано нейронну мережу, яка реалізується в обчислювальному середовищі Neural Network Toolbox Matlab та EXCEL. Загальне призначення МДП визначити конкурентоспроможність підприємства, його «хвороби». На жаль, загальноприйнята оцінка конкурентоспроможності підприємства відсутня. Вам пропонується прийняти участь в її створенні за рахунок сучасних високих технологій з допомогою використання нейромереж. Нейромережеві технології дозволяють зв‘язати, встановити скриті зв‘язки між розрахованими (обліковими) показниками фінансово-господарської діяльності підприємства (чистий прибуток, чистий обсяг продажу, чиста вартість матеріальних активів, чистий обіг капіталу та інші) з багатьма маркетинговими явними і неявними залежностями та управляти підприємством в адаптованому режимі в залежності від ринкової ситуації майже без втрат часу.
|